Procedury COVID-19

1. Procedura funkcjonowania szkoły w związku z zagrożeniem koronawirusem

2. Wytyczne dla rodziców

3. Procedura w przypadku podejrzenia zakażenia w szkole COVID-19

4. Procedura kształcenia zdalnego i hybrydowego w okresie czasowego ograniczenia    funkcjonowania placówki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i   zwalczaniem COVID-19

5. Procedura zachowania bezpieczeństwa i zasad funkcjonowania Biblioteki Szkolnej

 

 

Aneks nr 1

do Procedury kształcenia zdalnego i hybrydowego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince, Szkole Filialnej w Olszance, Szkole Filialnej w Monkiniach obowiązująca od 1.09.2020 r.

 

W pkt. 10 podpunkt a otrzymuje brzmienie:

Nauczyciele prowadzą lekcje on-line zgodnie z ustalonym harmonogramem, pozostałe zajęcia w formie przekazywania prac, zadań i ich odsyłanie za pomocą różnorodnych komunikatów.

W pkt. 17 podpunkt a otrzymuje brzmienie:

Należy stosować dotychczasowe kryteria oceniania, a wszystkie oceny cząstkowe w czasie zdalnego nauczania mają wagę 1.

 

Aneks nr 2

do Procedury COVID-19 obowiązującej w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince, Szkole Filialnej w Olszance, Szkole Filialnej w Monkiniach obowiązująca od 1.09.2021 r. zgodnie z Wytycznymi MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny

  1. Do pkt. 2 : Rodzice i opiekunowie prawni mogą wchodzić do szatni szkolnych zachowując zasady

 dopisuje się podpunkt:

1 opiekun z dzieckiem/ dziećmi

  1. 1: Ogranicza się przebywanie w szkole osób z zewnątrz do niezbędnego minimum w celu załatwienia pilnych spraw w sekretariacie szkoły:

 otrzymuje brzmienie:

Należy ograniczyć, do niezbędnego minimum, przebywanie w szkole osób z zewnątrz (tylko osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej). Są one zobowiązane do zastosowania środków ochronnych (maseczki), zachowania dystansu od innych osób (min. 1,5 m) oraz przebywania w wyznaczonych obszarach szkoły. Dodatkowo zaleca się dezynfekcję rąk lub użycie rękawiczek jednorazowych.”

  1. Do ustępu: Uczniowie w czasie przerw pozostają w klasach lub na korytarzu, na którym jest jego sala lekcyjna.:

 Dopisuje się pkt.5 w następującej treści:

 W szkole jest ustalony indywidualny plan dnia dla danej klasy, uwzgledniający m.in.:

− godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły,

− korzystanie z przerw (nie rzadziej niż co 45 min),

− korzystanie ze stołówki szkolnej,

− zajęcia na boisku

 Dopisuje się pkt. 6 w następującej treści:

 W salach lekcyjnych, w których zajęcia prowadzą różni nauczyciele, rekomenduje się:

− zachowanie odległości między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, co najmniej 1,5 m, − pozostawienie wolnej ławki w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela,

 − przed rozpoczęciem zajęć zdezynfekowanie powierzchni dotykowej biurka nauczyciela,

w miarę możliwości ograniczenie przemieszczania się nauczyciela pomiędzy ławkami uczniów,

− w miarę potrzeby zapewnienie nauczycielowi maseczek, rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk przez pracodawcę.

  Dopisuje się pkt. 7 w następującej treści:

 Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

Dopisuje się pkt. 8 w następującej treści:

 Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować jest uniemożliwiony do nich dostęp.

 Dopisuje się pkt. 9 w następującej treści:

Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe są regularnie czyszczone z użyciem wody z detergentem lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej podłoga jest myta przy użyciu wody z detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu zajęć, a używany sprzęt sportowy – po każdym jego użyciu przez daną klasę. Czynności SA odnotowywane w Karcie Monitoringu Czynności przez osobę sprzątającą.

 Dopisuje się pkt. 10 w następującej treści:

Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie szkoły.

Dopisuje się pkt. 11 w następującej treści:

Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.

  1. Dopisuje się rozdział o następującym brzmieniu:

Procedura przestrzegania higieny oraz czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń i powierzchni

  1. Przy wejściu głównym umieszczono numery telefonów do właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala i służb medycznych.
  2. Wszystkie osoby trzecie, w tym rodzice, opiekunowie uczniów, wchodzące do szkoły zobligowane są do dezynfekowania dłoni lub zakładania rękawiczek ochronnych, zakrywania ust i nosa oraz nieprzekraczania obowiązujących stref przebywania.
  3. Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robili to uczniowie, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety.
  4. Prace porządkowe będą monitorowane, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal, pomieszczeń sanitarno-higienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, włączników.
  5. Przeprowadzając dezynfekcję będą przestrzegane zalecenia producenta znajdujące się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
  6. W pomieszczeniach sanitarno-higienicznych są wywieszone plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje dezynfekcji.
  7. Pracownicy szkoły na bieżąco dbają o czystość urządzeń sanitarno-higienicznych, w tym ich dezynfekcję lub czyszczenie z użyciem detergentu.
  8. Jeżeli na terenie szkoły uczniowie i pracownicy będą używać masek lub rękawic jednorazowych, będą zapewnione miejsca/pojemniki do ich wyrzucania. Zalecenia w tym zakresie zostały wskazane na stronie internetowej GIS: https://gis.gov.pl/zdrowie/koronawirus-zdrowie/informacje-i-zalecenia-pl/wytyczne-ws-postepowania-z-odpadami-w-czasie-wystepowania-zakazen-koronawirusem-sars-cov-2/
  9. Dopisuje się rozdział o następującym brzmieniu:

 Gastronomia

  1. Przy organizacji żywienia w szkole (stołówka szkolna, kuchnia), obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszącymi się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo zostaną wprowadzone zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia pracowników. Zostanie zachowana odpowiednia odległość stanowisk pracy wynosząca min. 1,5 m, a jeśli to niemożliwe – zapewni się środki ochrony osobistej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców, a także higieny osobistej.
  2. Korzystanie z posiłków będzie odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych zapewniających prawidłowe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii. Uczniowie będą spożywać posiłki zmianowo z rówieśnikami z danej klasy. Przy zmianowym wydawaniu posiłków odbywać się będzie czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie.
  3. W przypadku braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych z zachowaniem zasad bezpiecznego
    i higienicznego spożycia posiłku.
  4. Wielorazowe naczynia i sztućce będą myte w zmywarce z dodatkiem detergentu,
    w temperaturze min. 60°C lub wyparzane.
  5. Od dostawców cateringu należy wymagać pojemników i sztućców jednorazowych. Wymaganie to dotyczy szkół, w których nie jest możliwe zapewnienie właściwych warunków mycia naczyń i sztućców, porcjowania/nakładania dostarczonych posiłków. Należy zadbać o odpowiednie segregowanie zużytych pojemników i sztućców.

 


Procedura funkcjonowania szkoły w związku z zagrożeniem koronawirusem

w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince,

Szkole Filialnej w Monkiniach i Szkole Filialnej w Olszance

  Szkoła Podstawowa im. Powstańców Styczniowych w Nowince, Szkoła Filialnej w Monkiniach i Szkoła Filialnej w Olszance wznawia funkcjonowanie z uwzględnieniem wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej. 

  1. Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
  2. Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej:

–   maseczki zakrywające usta i nos;

–   zachowanie dystansu od innej osoby.

  1. Przy wejściu do szkoły znajduje się płyn do dezynfekcji rąk (wraz z informacją o obligatoryjnym dezynfekowaniu rąk przez osoby wchodzące do szkoły), z którego obowiązana jest skorzystać każda osoba wchodząca do szkoły.
  2. Rodzice i opiekunowie prawni mogą wchodzić do szatni szkolnych zachowując zasady:

– zachowanie 1,5 metrowego dystansu;

– zakrycie nosa i ust;

– obowiązkowa dezynfekcja rąk;

– ograniczone przemieszczanie się po szkole;

– ograniczony kontakt z pracownikami szkoły.

  1. Ogranicza się przebywanie w szkole osób z zewnątrz do niezbędnego minimum w celu załatwienia pilnych spraw w sekretariacie szkoły.
  2. Do szkoły nie mogą wchodzić osoby, które są chore, przebywają na kwarantannie lub w izolacji.
  3. W drodze do i ze szkoły/oddziału przedszkolnego opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej.
  4. W autobusie szkolnym uczniowie zobowiązani są do przestrzegania regulaminu dowozu uczniów.
  5. W szkole nie ma obowiązku zakrywania ust i nosa – zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Nie ma jednak przeszkód, aby korzystać z takiej formy zabezpieczenia.
  6. Uczniowie do mycia rąk używają mydła i wody, papierowych ręczników do wycierania. Myją ręce szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety. Uczniów i pracowników obowiązuje ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
  7. W szkole w celu pomiaru temperatury u ucznia, u którego pracownik zaobserwował objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, znajduje się w wyznaczonej sali termometr bezdotykowy, który po każdym użyciu musi być zdezynfekowany.
  8. Każdej klasie przyporządkowana jest jedna sala lekcyjna.
  9. W miarę możliwości wychowawca przygotowuje w sali tyle ławek ilu jest uczniów, tak by uczniowie mieli jak największą odległość jeden od drugiego.
  10. W czasie przerw sale lekcyjne są otwarte, a uczniowie wychodzą na korytarz tylko w ważnych sprawach.

Uczniowie w czasie przerw pozostają w klasach lub na korytarzu, na którym jest jego sala lekcyjna.

  1. Sale lekcyjne są wietrzone w czasie przerw i gdy jest to możliwe powinno być uchylone jedno okno w czasie zajęć.
  2. Uczeń musi posiadać własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia lub w tornistrze; uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
  3. Uczniowie przynoszą do szkoły swoje jedzenie i picie (pojemnik na pobór wody pitnej z kranu), a w przypadku korzystania z dożywiania spożywają obiady w sali lekcyjnej na swoim miejscu. Uczeń zabezpiecza stolik przez zabrudzeniem używając swojej podkładki i po posiłku porządkuje go.
  4. Wychowankowie i uczniowie nie przynoszą do szkoły/oddziału przedszkolnego niepotrzebnych rzeczy i zabawek.

 

 

  1. Wychowawca klasy na pierwszym spotkaniu zapoznaje uczniów z procedurą bezpieczeństwa na terenie szkoły w związku z zagrożeniem koronawirusem:

  – z regulaminem dowozu uczniów;

  – z regulaminem korzystania z biblioteki;

 –  z regulaminem korzystania ze świetlicy;

  – z zasadami korzystania z sali gimnastycznej w czasie zajęć z wychowania fizycznego.

  1. Nauczyciele są zobowiązani do ciągłego przypominania uczniom o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w szkole i  poza szkołą w czasie dowozu.

 

 

Wytyczne dla rodziców na terenie

Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince

 w związku z zagrożeniem koronawirusem

 

 Do szkoły przychodzą tylko zdrowe dzieci.

  1. Rodzice/opiekunowie i dzieci zobowiązani są do przestrzegania regulaminu i zasad funkcjonowania szkoły.
  2. Jeżeli w trakcie uczęszczania dziecka do szkoły u pozostałych członków rodziny wystąpi zachorowanie na koronawirusa lub objęcie kwarantanną, rodzice/opiekunowie prawni niezwłocznie informują telefonicznie o tym szkołę i nie posyłają dziecka do szkoły.
  3. Należy na bieżąco sprawdzać informacje od dyrektora szkoły na stronie internetowej i wychowawcy w zeszycie do korespondencji. W przypadku potrzeby rozmowy z nauczycielami, kontakt odbywać się będzie w formie telefonicznej lub mailowej.
  4. Rodzice powinni zawsze odbierać telefon ze szkoły. Jeśli nie mogą odebrać – pilnie oddzwonić.
  5. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów w czasie pobytu dziecka w szkole, rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany odebrać dziecko niezwłocznie, max do 1 godziny od chwili zawiadomienia.
  6. Rodzice są zobowiązani zaopatrzyć swoje dziecko w indywidualną osłonę nosa i ust podczas drogi do i ze szkoły w autokarze szkolnym/transporcie publicznym.
  7. Przed wejściem na teren placówki należy każdorazowo zdezynfekować ręce przy pomocy dostępnego przy drzwiach wejściowych płynu do dezynfekcji rąk.
  8. Dziecko powinno być przyprowadzane do szatni placówki i odbierane przez jednego rodzica/opiekuna prawnego bez osób towarzyszących. Obowiązuje zakaz wchodzenia poza szatnię do innych pomieszczeń szkoły.
  9. Na terenie szkoły rodzica/opiekuna prawnego obowiązuje przebywanie w swojej osobistej maseczce.
  10. Rodzice codziennie do szkoły zaopatrują swoje dzieci w jedzenie i picie (pojemnik do nabierania wody pitnej z kranu, np. butelka) i przypominają dziecku zasady bezpieczeństwa.
  11. Uczniowie powinni być wyposażeni we własne przybory i materiały szkolne (w kl. 0-III – zgodnie z wyprawką) i nie powinni wymieniać się nimi między sobą.
  12. Dzieci do placówki nie mogą przynosić żadnych zabawek, czy niepotrzebnych przedmiotów. Rodzic sprawdza, czy dziecko nie ma zbędnych rzeczy w plecaku.
  13. Rodzice przypominają dzieciom o ogólnie obowiązujących zasadach bezpieczeństwa przed i po lekcjach.

 

 

Procedura w przypadku podejrzenia zakażenia w szkole COVID-19

w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince,

Szkole Filialnej w Monkiniach i Szkole Filialnej w Olszance

 

  1. Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, informuje telefonicznie sekretariat i wyznaczony pracownik odizolowuje ucznia do wyznaczonego pomieszczenia zapewniając min. 2 m odległości od innych osób i niezwłoczne powiadomienie rodziców/opiekunów o konieczności odebrania ucznia ze szkoły (najlepiej własnym transportem).

 Pracownik o tym fakcie informuje dyrektora.

  1. W przypadku wystąpienia u pracownika niepokojących objawów choroby zakaźnej zobowiązuje się pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że może być zakażony koronawirusem.

Pracownik o zaistniałej sytuacji informuje dyrektora.

  1.  W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji górnych dróg oddechowych powinien on skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną.
  2. W przypadku potwierdzenia zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń Państwowego Inspektora Sanitarnego.
  3. Sporządza się listę osób przebywających w tym czasie, w tej części w której przebywała osoba podejrzana o zakażenie.
  4. Po stwierdzeniu przez dyrektora wystąpienia zagrożenia dla zdrowia uczniów ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną na terenie szkoły.

Za takie zagrożenie uważa się:  

–   zachorowanie na COVID-19 choćby jednego z uczniów szkoły lub członka jego rodziny, z którymi pozostaje on w styczności, a także pracownikach szkoły lub członkach jego rodziny;

–   wystąpienie dużego ogniska zachorowań na terenie, na którym zlokalizowana jest szkoła (w tej samej miejscowości, gminie, powiecie).

  1. Informacje do sanepidu o zachorowaniu wśród uczniów lub personelu może pochodzić od lekarza lub rodziców, w zależności od sytuacji,.
  2. W przypadku zachorowań dyrektor zwraca się z zapytaniem do właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o opinię w przedmiocie częściowego lub całkowitego zawieszenia zajęć.
  3. Zapytanie może zostać złożone w formie:

–   Pisemnej;

–   Ustnej (w tym telefonicznej);

–   Elektronicznej (e-mail).

  1. W zapytaniu, w zależności od przyjętej formy, należy:

–   opisać zagrożenie epidemiczne i uzasadnić, dlaczego czyni ono koniecznym przejście na inną formę kształcenia;

–   wskazać formę kształcenia, na którą ma przejść szkoła, a w przypadku formy hybrydowej wskazać, w jakim zakresie będzie realizowane kształcenie zdalne;

–  wskazać okres, w którym będzie realizowana inna forma kształcenia (nie może być to czas nieokreślony).

  1. Jeżeli opinia została uzyskana również w formie ustnej, wówczas jej uzyskanie należy potwierdzić w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. Przejście na inną formę kształcenia będzie możliwe jedynie w przypadku uzyskania pozytywnej opinii Sanepidu.
  2. Dyrektor zwraca się z zapytaniem do organu prowadzącego o zgodę w przedmiocie częściowego lub całkowitego zawieszenia zajęć.
  3. Zapytanie może zostać złożone w formie:

–   pisemnej;

–  ustnej (w tym telefonicznej);

–   elektronicznej (e-mail).

  1. Organ prowadzący może udzielić zgody w tej samej formie. Jeżeli opinia została uzyskana również w formie ustnej, wówczas jej uzyskanie należy potwierdzić w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.
  2. Dyrektor nie musi konsultować tej kwestii z innymi organami szkoły, np.:

–   radą pedagogiczną;

–   radą rodziców.

  1. Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie zawieszenie w formie zarządzenia.
  2. Zarządzenie wskazuje:

–   czy zawieszenie będzie całkowite czy też częściowe;

–   w przypadku częściowego zawieszenia (formy hybrydowej) – w jakiej części szkoła jest objęta kształceniem zdalnym;

–   okres przejścia na inną formę kształcenia.

  1. Dyrektor zawiesza zajęcia ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną, która może zagrażać zdrowiu uczniów.

Dyrektor zawiesza zajęcia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i otrzymaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

  1. Dyrektor może zawiesić zajęcia grupy, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego, zajęć lub całej szkoły.
  2. Dyrektor zawiadamia o zawieszeniu Kuratorium Oświaty i organ prowadzący w formie:

–   pisemnej;

–   ustnej (w tym telefonicznej);

–   elektronicznej (e-mail).

  1. Jeżeli po okresie stosowania hybrydowej lub zdalnej formy kształcenia dyrektor uzna, że pozostanie przy tej formie jest nadal konieczne, wówczas musi przeprowadzić całą procedurę od nowa.

 

 

 

Procedura kształcenia zdalnego i hybrydowego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince,
Szkole Filialnej w Olszance, Szkole Filialnej w Monkiniach

 

obowiązująca od 1.09.2020 r.

 

 

 

Podstawa prawna:

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1386);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 493 z późniejszymi zmianami);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 1389).

 

 

 

 

 

  1. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w szkole możliwe jest częściowe lub całkowite zawieszenie nauczania stacjonarnego i przejście na kształcenie hybrydowe lub zdalne.
  2. W przypadku kształcenia hybrydowego dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego i pozytywnej opinii PIS może zdecydować o zawieszeniu:

 

a)      jednej lub kilku klas,

 

b)     całego etapu edukacyjnego,

 

c)      niektórych zajęć (np. wychowania fizycznego, zajęć rozwijających, zajęć świetlicowych).

 

  1. Przy całkowitym zawieszeniu kształcenia stacjonarnego i przejściu na formę zdalną w szkole nie będą odbywały się żadne zajęcia.
  2. Wychowawca w pierwszym tygodniu zbiera dane od uczniów dotyczące dostępu do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu i sporządza listę klasy:

 

 

 

Dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania, Internetu klasy ……..

w roku szkolnym 2020/2021

Lp.

Nazwisko i imię ucznia

Ilość sprzętu na ilość rodzeństwa

Oprogramowanie

Dostęp do Internetu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W sytuacji, gdy na czworo uczniów w domu przypada jeden komputer, szkoła na czas  zdalnego nauczania wypożycza 1 komputer na podstawie umowy użyczenia zakupiony przez Urząd Gminy w ramach programu „Zdalna szkoła”.

 

  1. Wszelkie informacje dla uczniów i rodziców dotyczące zdalnego nauczania umieszczane są na stronie szkoły.
  2. Szkoła rekomenduje następujące materiały do zdalnego nauczania:

 

 

  1. Szkolny zestaw programów nie ulega zmianie. Nauczyciele wprowadzają przesunięcia treści i mają możliwość modyfikacji realizacji czasowej pewnych zagadnień kształcenia, których z uwagi np. na wymagania sprzętowe czy wymagane specjalistyczne oprogramowanie lub inne środki dydaktyczne, nie można realizować w ramach kształcenia online. Treści te mogą być realizowane później.
  2. W przypadku dłuższej przerwy od nauczania stacjonarnego dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, jeżeli będzie taka potrzeba, wprowadza modyfikację w programie wychowawczo – profilaktycznym.
  3. Ustala się tygodniowy zakres treści nauczania wynikający z ramowych planów nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach uwzględniając:

 

a)     równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

 

b)     zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,

 

c)     możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

 

d)     łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

 

e)     ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,

 

f)       konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć,

 

g)     godzina zajęć będzie skrócona do 30 min.

 

  1. Nauczyciel w godzinach pracy:

 

a)      prowadzi lekcje online (w każdej klasie, z danego przedmiotu  nauczyciel przeprowadza co najmniej jedną lekcję online tygodniowo), pozostałe zajęcia w formie przekazywania prac, zadań i ich odsyłanie za pomocą różnorodnych komunikatów;

 

b)     przesyła materiały dydaktyczne;

 

c)      ocenia przesłane prace;

 

d)     odpowiada na indywidualne zapytania uczniów i rodziców (według harmonogramu konsultacji z rodzicami).

 

  1. Potwierdzeniem podejmowania przez uczniów aktywności zdalnej/obecności na zajęciach online jest:

 

a)      uczestniczenie w zajęciach online,

 

b)     odbieranie wiadomości,

 

c)      zapoznanie się z przesłanym materiałem edukacyjnym,

 

d)     wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania, dające podstawę do oceny pracy ucznia.

 

Usprawiedliwianie nieobecności następuje poprzez wysłanie do wychowawcy informacji o nieobecności ucznia.

 

  1. Dokumentowanie stopnia realizacji zadań szkoły odbywa się w dzienniku elektronicznym, a oddziału przedszkolnego i punktu przedszkolnego w formie papierowej.
  2. Nauczyciel przesyła materiały do samodzielnej pracy ucznia w ilości odpowiadającej faktycznej liczbie godzin danego przedmiotu wynikającej z tygodniowego rozkładu zajęć na dany dzień. Zadania powinny być tak dobrane, by czas ich wykonania nie przekraczał 30 minut/jedną godzinę w planie lekcyjnym.
  3. Szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników może zostać uzupełniony o e-podręczniki, e-ćwiczenia i inne materiały pomocnicze, wykorzystywane do kształcenia na odległość.
  4. Uczniowie są zobowiązani do wykonywania poleceń nauczycieli i odsyłanie zadań w wyznaczonym czasie na wskazany przez nauczyciela adres e-mail.
  5. Każdego dnia, zgodnie z harmonogramem, wszyscy nauczyciele szkoły są dostępni pod adresem e-mail w celu indywidualnej porady dla uczniów i konsultacji dla rodziców.
  6. W trakcie kształcenia na odległość nauczyciele stosują ocenianie zgodnie z przyjętymi zasadami:

 

a)      należy stosować dotychczasowe kryteria oceniania,

 

b)     należy przestrzegać zasad oceniania zawartych w statucie szkoły.

 

Sprawdzanie i ocenianie dokonuje się na podstawie:

 

a)      prac przesłanych w formie elektronicznej,

 

b)     przedstawionych nauczycielowi po powrocie do szkoły.

 

Oceny będą wystawiane w dzienniku elektronicznym.

 

  1. W sytuacji zdalnego nauczania będzie w szkole przedstawiony harmonogram konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia. Na konsultacje uczniów dowożą rodzice.
  2. Pedagog jest w stałym kontakcie z uczniami potrzebującymi wsparcia oraz posiadającymi orzeczenia na ustalonych indywidualnie z uczniami/rodzicami warunkach. Prowadzi dokumentację dotyczącą udzielanej pomocy.
  3. Nauczyciele realizujący zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, logopedyczne i  rewalidacyjne) będą utrzymywać stały kontakt z uczniem, którego wspierają w nauce za pośrednictwem dziennika elektronicznego, aplikacji Microsoft Teams lub poczty elektronicznej. W przypadku dzieci przedszkolnych nauczyciel będzie kontaktował się z rodzicem dziecka telefonicznie.
  4. Prawa i obowiązki ucznia:

 

1)     Uczeń ma prawo do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia na odległość.

 

2)     Uczeń ma prawo zadawać pytania do przesłanych materiałów, a nauczyciel powinien na każde z nich odpowiadać.

 

3)     Uczeń ma prawo do pomocy w opanowaniu przekazywanych treści, w tym do konsultacji indywidualnych z nauczycielem.4.Konsultacje wymienione w ust. 3 mogą mieć formę indywidualnej wideo-rozmowy, rozmowy głosowej, czatu lub wiadomości wysłanej za pośrednictwem poczty elektronicznej.

 

4)     Uczeń ma obowiązek udziału w spotkaniach online, zapoznania się z przesłanym materiałem i terminowego wykonania prac zadanych przez nauczyciela. Niewywiązywanie się z wymienionych zadań jest tożsame z nierealizowaniem obowiązku szkolnego.

 

5)     W przypadku problemu z dostępem do komputera lub Internetu, uczeń ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym wychowawcę. Na ocenę osiągnięć ucznia nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.

 

6)     Uczeń, który z różnych przyczyn nie może wziąć udziału w spotkaniu online, zobowiązany jest do zapoznania się z materiałem danej jednostki lekcyjnej, uzupełnienia notatki oraz wykonania zleconych przez nauczyciela zadań (jak w przypadku nieobecności na zajęciach stacjonarnych).

 

7)     Uczeń nieobecny podczas sprawdzianu lub kartkówki zobowiązany jest do niezwłocznego kontaktu z nauczycielem, celem ustalenia nowego terminu pisania pracy lub innej formy zaliczenia danej partii materiału.

 

8)     W trakcie spotkań online uczeń ma bezwzględny obowiązek przestrzegania zasad, a w szczególności:

 

a)     nie wyśmiewa innych, nie krytykuje, nie obraża,

 

b)    nie rozmawia, w żaden inny sposób nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć, dba o nienaganny język,

 

c)     nie usuwa innych uczestników spotkania, nie zmienia im nicków, nie manipuluje ich mikrofonami,

 

d)    sygnalizuje chęć zabrania głosu w sposób ustalony z nauczycielem,

 

e)     nie nagrywa lekcji, nie fotografuje, nie robi printscreenów, nie upublicznia ich pod groźbą wyciągnięcia konsekwencji prawnych,

 

f)      nie udostępnia swojego konta innym, nie podszywa się pod innych,

 

g)     informuje o spotkaniu online domowników i prosi ich o odpowiednie zachowanie,

 

h)     dba o ład i porządek w oku kamery,

 

i)       przed zajęciami sprawdza, czy działa sprzęt.

 

 

 

  1. W przypadku hybrydowego modelu pracy szkoły nastąpi podział na zespoły pracujące zdalnie i stacjonarnie.
  2. Nauczyciel informatyki przeszkoli uczniów kl. IV – VIII w zakresie korzystania z programów, aplikacji oraz takich narzędzi pracy zdalnej, które zapewniają prowadzenie lekcji zdalnej – gdzie będzie widoczny i słyszący nauczyciel i wszyscy uczniowie.

 

 

 

 

 PROCEDURA

 zachowania bezpieczeństwa i zasad funkcjonowania Biblioteki Szkolnej w trakcie epidemii COVID-19

 1

 Procedura zachowania bezpieczeństwa i zasad funkcjonowania Biblioteki Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Nowince w trakcie epidemii COVID-19 dla czytelników i pracowników Biblioteki, zwana dalej Procedurą, określa warunki i zasady wprowadzenia bezpieczeństwa obsługi czytelników Biblioteki, określenie zasad udostępniania i zwrotów zbiorów bibliotecznych oraz innych czynności związanych z obsługą czytelników, kontaktów zewnętrznych i prowadzenia ciągłości pracy Biblioteki.

  1. Procedura obowiązuje wszystkich czytelników i pracowników oraz inne osoby i instytucje korzystające z usług, współpracujące lub przebywające na terenie Biblioteki.

 2

 Procedura obejmuje:

  1. Zapewnienie bezpiecznego dystansu czasowo-przestrzennego i środków higieny dla czytelników i pracowników Biblioteki.
  2. Zapewnienie bezpiecznej obsługi czytelników oraz maksymalne ograniczenie kontaktu.
  3. Zasady udostępniania zbiorów bibliotecznych.
  4. Zasady postępowania ze zbiorami bibliotecznymi powracającymi do Biblioteki.

 3

 Zapewnienie bezpiecznego dystansu czasowo-przestrzennego i środków higieny dla czytelników Biblioteki

 I. Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne są dla czytelników i pracowników przy wejściu do szkoły.

 Od pracowników Biblioteki wymagane jest noszenie masek ochronnych lub innego sposobu zasłaniania nosa i ust.

  1. Zalecane jest noszenie rękawiczek ochronnych podczas przeglądania zbiorów bibliotecznych przez pracowników.
  2. Ustala się limit 6 osób przebywających w Bibliotece.
  3. Biblioteka udostępnia w widocznym miejscu informację z ustalonym limitem osób przebywających jednocześnie w Bibliotece.
  4. Skraca się czas przebywania w Bibliotece na okres niezbędny do wypożyczenia zbiorów.

 7.   Nie ma możliwości korzystania z kącika dla dzieci, czytelni i pracowni komputerowej,   są one nieczynne do odwołania.

 8.   Zaleca się jak najczęstsze wietrzenie pomieszczeń, dezynfekcję klamek, blatów, włączników światła i innych powierzchni lub elementów wyposażenia często używanych.

 4

 Zasady udostępniania zbiorów bibliotecznych

 1.   Niedostępny pozostaje swobodny dostęp do regałów bibliotecznych dla czytelników. Zamówione przez czytelnika książki podaje wyłącznie pracownik Biblioteki.

 2.   Wypożyczanie zbiorów Biblioteki odbywa się tylko na zewnątrz do domu. Zawieszone do odwołania jest korzystanie ze zbiorów bibliotecznych na miejscu.

 5

 Zasady postępowania ze zbiorami bibliotecznymi zwracanymi do Biblioteki

 I. Nauczyciel bibliotekarz ustala z dyrektorem szkoły i wychowawcą klasy zasady zwrotu zbiorów bibliotecznych oraz terminy ich oddania do Biblioteki.

 

2.   Wychowawca powiadamia rodziców przez dziennik elektroniczny lub inne kanały kontaktu o terminach zwrotów książek i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia lub zapłacenia za książki.

 3.   Nauczyciel bibliotekarz udostępnia rodzicom i uczniom adres email w celu kierowania zapytań o książki lub wyjaśnienia spraw dotyczących wypożyczeń. 

 4.   Książki i podręczniki są zwracane przez uczniów/rodziców w ustalone przez dyrektora, wychowawcę i nauczyciela bibliotekarza określone dni (w celu uniknięcia grupowania się osób).

 5.   Czytelnik zwracając zbiory biblioteczne jest zobowiązany wyjąć je z plecaka, torby etc. dopiero na wyraźne polecenie pracownika je odbierającego i odłożyć na miejsce wskazane przez tego pracownika.

 6.   Zaleca się ograniczyć do niezbędnego minimum bezpośredni kontakt z egzemplarzem celem jego identyfikacji.

 7.   Po przyjęciu książek od czytelnika należy każdorazowo zdezynfekować blat, na którym leżały książki.

 8.   Przyjęte zbiory biblioteczne powinny zostać odłożone na okres minimum 3 dni do pudła, torby lub na wydzielone półki, oznaczone datą zwrotu i odizolowane od innych egzemplarzy.

 6

 Postanowienia końcowe

1. Zmiany postanowień powyższej Procedury dokonuje zarządzeniem Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowince